låt oss vara riktiga för varandra

Nu orkar jag inte vara tyst längre.
Jag orkar inte att vi inte kan prata om sorger och helveten som vi går igenom. Nu när jag har blivit stark och kan se på åren som har varit, så vet jag inte vad som har varit värst, att bli våldtagen eller livet i ensamheten efteråt…
Här kan ni läsa min första text om detta, och ni får gärna sprida den vidare. Dela gärna detta så att vi tillsammans kan hjälpa varandra att ta oss igenom livets alla uppförsbackar. Min högsta önskan är att vi vågar prata mer med varandra så att vi slipper vara ledsna själva!

Jag behöver berätta det här för er som är mig nära men som inte vet om det. För det känns som att jag döljer något, och jag måste få leva ett ärligt liv nu. Jag behöver berätta det här för er som är mig nära och som faktiskt vet, för vi pratar aldrig om det. Och jag behöver berätta det här för er som egentligen inte behöver veta det här om mig, men som kanske kommer att uppleva något liknande. Förhoppningsvis kan detta hjälpa er och era nära när något hemskt händer. Nu när jag blivit stark, när jag tagit igenom mig alla dessa konstiga år så vet jag nämligen inte vad som varit värst, själva händelsen, eller livet efter.

Det hade nog varit enklare om jag hade fått en jobbig sjukdom. För om jag hade blivit sjuk så hade alla i min familj och närhet fått reda på det. Folk hade kunnat berätta det för varandra och det hade kanske skickats blommor och hälsats på. Och så här i efterhand hade jag (och mina nära) kunnat berätta om tiden då jag var sjuk, och att jag har tagit mig igenom helvetet.

Men så var det inte, för jag blev våldtagen! I slutet av 2009 blev jag våldtagen. Jag fick en drink av en snubbe ute på en nattklubb, sedan kommer jag knappt ihåg något av vad som hände. Jag blev hemdragen till mig själv, jag var nästintill medvetslös, och jag blev våldtagen. Jag kommer inte gå in på detaljerna här, men jag berättar gärna om ni frågar mig, om ni vågar fråga. Men ingen vågar fråga någon som varit med om en våldtäkt, för det anses så hemskt, så otroligt hemskt, att det inte går att prata om.

Jag kommer inte heller att dra hela historien om hur polisen frågade mig om jag var full och vad jag hade på mig och allt annat förminskande. Eller hur polis och myndigheter inte tog mig på allvar även fast rubriceringen är Grov Våldtäkt. Men jag berättar gärna, om ni frågar.

Jag skäms inte för att jag har blivit våldtagen, men det känns som att jag borde skämmas! För jag kan inte prata med någon om det, ingen frågar mig hur jag mår i det, och jag kan inte berätta det för vissa i min närhet och speciellt inte för nya bekantskaper. Detta på grund av stigmatiseringen av våldtäkt och tron om hur vi som blir våldtagna reagerar.

Den generella bilden är att hela ens liv förgörs och krossas om man blir våldtagen, att det är värre än att bli mördad, att man blir helt förstörd och aldrig kan leva ett normalt liv igen. Att man tappar allt mod, och all tillit till alla män i hela världen och aldrig mer kan vara nära någon. Vi tror att det är som på film, att man blir ett lealöst offer som duschar och skrubbar sig och sedan inte kan resa sig upp ur sängen för att man gråter så mycket. Och så är det för säkert för många, men inte för alla. Vi tror att det är så för att det är de enda historierna vi får berättat för oss, och dom berättas oftast av folk som inte själv upplevt en våldtäkt.

Jag vill inte på något sätt förminska den traumatiska upplevelsen det innebär att bli våldtagen, för det är fruktansvärt, det är så otroligt jävla sjukt. Det är så förnedrande och förgörande att det inte går att beskriva. Men jag vill avdramatisera det så att vi kan hantera det bättre om och när det händer, för det händer. Tjejer och killar, kvinnor och män blir utsatta, alldeles för ofta, och enda sättet att ta hand om våra nära när det händer är att vi måste våga prata om det. Vi som blivit utsatta måste våga prata om det, och ni runt omkring oss måste våga prata om det. Det är det enda sättet att få bort skulden och skammen som byggs upp inom en när man ensam måste bära på alla känslor, och ensam måste ta sig igenom skiten. Därför berättar jag detta för er, för alla våldtagna, och för alla som varit med om andra traumatiska upplevelser som ingen vågar prata om.

Jag har förstått att det är av en inbillad respekt mot oss som ni inte frågar. Vänner vill inte fråga för det är inte ”rätt tillfälle”, familjen vill inte riva upp det, ingen vill förstöra stämningen. Och ni vill inte berätta för andra i er omgivning om vad som hänt (så som vi gör om någon blivit sjuk) för ni tror att det är för personligt, ni gör det av respekt. Men respekten blir istället väldigt respektlös. För hela upplevelsen ignoreras och förtrycks, och fylls istället med nästan ännu mer skam och skuld än vad själva upplevelsen faktiskt innebar. Förnekelsen försvårar dessutom för tillfrisknandet eftersom känslorna stannar kvar inom en och växer sig starkare och starkare.

Nu behöver jag alltså få berätta lite om hur mitt liv påverkats av detta, även om jag försökte, oj vad jag kämpade, för att det inte skulle påverka mitt liv. Jag vägrade acceptera, jag vägrade gråta, jag vägrade bli sjukskriven, jag vägrade sluta leva mitt liv. Jag vägrade prata om mina känslor med olika terapeuter, med min familj, med mina vänner. Och jag lyckades få mina nära att sluta fråga. För när dom ibland försiktigt frågade så sa jag att jag var okej, för jag kunde inte prata om det, det var för sjukt. För hur ska man prata om att man blivit våldtagen. Hur pratar man om att man varit med om det värsta som kan hända en!

Så jag bet alltså ihop och gjorde mitt allra bästa för att verka normal. Jag kammade mig och gick till jobbet och log och gjorde bra grejer. Och jag mådde faktiskt bra ibland, jag har skrattat på riktigt och uppskattat härliga tillfällen, men jag har alltid burit omkring på sorgen i mig, ensam. Jag förträngde och ignorerade och försökte leva som vanligt. Men ju mer jag trängde undan känslorna, desto större plats tog dom inom mig. Tillslut tog dom över och ingen kärlek fick längre plats. Jag kunde inte känna kärlek till mig själv eller kärlek från någon annan. Jag kände mig så otroligt ensam, för jag tillät ingen att vara nära mig. Tyvärr så försvinner ju inte känslor när man försöker förtränga dom. Istället växer mörkret och äter tillslut upp en, inifrån. Detta gjorde att jag trodde att jag inte var värd något eller någon. Så jag flydde även från allt som var fint i livet och alla som försökte älska mig. Så här höll jag på, i många år, medans jag spelade stark och glad och duktig, och alla trodde på mig.

Men så träffade jag lyckligtvis en psykolog och flera healers som tillslut fick mig att hitta kraft att ta mig ut från mörkret, tillbaka till livet. Och här är jag idag, starkare än någonsin, stark men jävligt frustrerad! För det är tyvärr inte alla som har haft den turen att hitta kraften att ta sig upp. Det är så otroligt många som bär på skammen och skulden av att ha blivit våldtagna, ensamma, ibland genom hela livet.


Jag hoppas verkligen att detta brev kan hjälpa andra som varit med om traumatiska upplevelser. Jag hoppas verkligen att min historia kan ge mod till er alla att våga prata med varandra om skit och helveten som händer, för det är så otroligt viktigt för tillfrisknandet.

Kommentarer

  1. Så himla starkt och fint och klokt och viktigt!!! Jag tar åt mig och lovar att jag ska våga fråga min kompis rakt ut, precis som jag tänkt många gånger men inte vågat. tack för din berättelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och ja, fråga, men var beredd på att din vän förmodligen kommer att ha svårt att prata...så var försiktig och mjuk. Jag ville verkligen inte prata om det, trodde jag, men jag visste innerst inne att jag behövde det. Tyvärr förstörs ju ens självkänsla och man tror att man inte är värd att få kärlek, omtanke, tid och värme. Så ha tålamod ;)
      Lycka till

      Radera
  2. Jag ville bara skriva och tacka för att du skrivit detta! Jag håller med dig i allt!! Det absolut värsta var lögnen. Jag blev sjukskriven efteråt och när jag kom tillbaka till jobbet frågade alla välmenande hur det var. De trodde det var stressrelaterat. Jag kände mig som en hemsk människa som gick omkring och ljög folk rakt upp i ansiktet. Medan allt bara växte inom mig. Jag fick hjälp ett par månader efter, tabletter och kurator. Till skillnad från dig så tyckte jag redan innan att jag var värdelös. Oälskbar. Det hemska som hände, det hemskaste som kan hända, visade sig vara det som gjorde att allt vände. Att jag insåg att jag var tvungen att börja vårda mig själv, värdera mig själv. Hela mitt liv är inte förstört, tvärtom, jag är en mycket mycket starkare person nu. Det känns som att jag kan klara allt, men jag frågar mig fortfarande om jag är värd det. Jag klandrar fortfarande mig själv. För att jag var i den sits jag var. Jag vill precis som du, prata om det, prata sönder det, tills det inte har någon makt över mig. Tills det bara är en hopskrynklad pappersboll i en papperskorg redo att tömmas.

    Jag vill skicka all kärlek till dig som tagit dig igenom detta, som det låter, till stor del på egen hand. Jag är så glad för din skull att du kommit till de insikter du gjort! Allt gott! /A

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för ditt vackra svar! Wow, ja, vi är så många tyvärr...
      Jag trodde också att jag var oälskvärd även innan våldtäkten, pga en full pappa, och livet i övrigt. Det gjorde ju såklart det hela svårare, man hade inte precis försprång i läkningsprocessen.
      Men tyvärr så har de flesta människor väldigt låg självkänsla, vi bär alla på olika bagage som får oss att tro att vi inte är så mycket värda. Vi lär oss från barnsben att vi inte ska tro att vi är något... Och det är en mänsklig faktor att ifrågasätta oss själva, men vi måste lära oss att svara att "JA, jag är fan asgrym"! Det är svårt, men övning ger färdighet :) Heja dig!

      Skickar tillbaka ännu mer kärlek för att du tog dig tid att svara så ärligt. TACK! Verkligen <3

      Radera
  3. Stort tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  4. det här behövs verkligen öppnas upp mer om, där jag någonstans också tycker det har. Jag snackar ofta om övergrepp på fester mm. när det glider in på det spåret. När alla kvinnorna ohämmat delar med sig så är det bara obekväma män som sitter i hörnen och mumlar "gud vad hemskt" då säger jag "äh, det här är vardagsmat! men det borde inte vara det"

    Samtidigt stryker jag mitt 14åriga jag över håret och säger att jag förstår varför hon inte ville berätta för någon. För då skulle "alla veta", även fast inte jag hade gjort något fel så skulle alla veta vad som hänt mig och min kropp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Starkt. Så otroligt komplicerat...men vi kan göra en skillnad, och det känns ju ändå bra.
      Tack

      Radera
  5. Stort tack till dig för denna text.

    SvaraRadera
  6. Tack för att du delar din starka händelse. jag hoppas fler och fler vågar göra detsamma, inkl mig själv!
    Mitt liv brast av en annan anledning och jag hamnade i en annan tragisk situation, och det var det som fick bägaren att verkligen rinna över!
    Jag fick börja i terapi, och där, vågade jag till slut öppna upp mitt låsta innersta, om det jag varit utsatt för!
    Jag har förstått att jag "borde" ha gjort en massa saker, men dom som varit där, dom vet hur man kan bli!
    Jag har nog bara svårt att komma på hur jag ska prata om det...

    SvaraRadera
  7. Jag har fortfarande svårt att prata, men jag blir bättre och bättre. Jag vet att om vi alla kunde prata så hade livet varit lättare. Men tyvärr så har vi ju lärt oss att sopa skiten under mattan och gå vidare... Så ge det tid, ha tålamod, ta små steg framåt, kanske ibland något bakåt, men försök att hitta några personer som du kan sakta börja öppna dig för.
    Vad som hjälpte mig allra mest var att först prata med mig själv! Alltså skriva, skriva och skriva, om hur jag mådde och hur jag kände. Då är det lättare att vara helt ärlig, eftersom ingen lyssnar, dömder, kommer med tips och tröst. När jag skriver, för mig själv, så kan jag låta allt komma ut och då kan man se på känslorna och det blir lättare att formulera för andra. Det är lite som att läsa ett krångligt recept innan man börjar laga maten...
    Hoppas du hittar kraft och mod att ta dig framåt, jag lovar att du är starkare än du någonsin trott <3

    SvaraRadera
  8. Problemet är att vi inte har något gemensamt språk om övergrepp, och det i sin tur beror på att vi inte pratar om dem... Moment 22.

    Så <3 tack för att du berättar!
    Vi måste börja våga berätta. Vi behöver ta orden i vår mun, vrida och vända på dem, spotta ut dem, låta dem spricka i solen... Prata om, och om igen. När någon säger: "Jag orkar inte höra" måste vi hitta någon annan som orkar lyssna.
    Vi behöver säga ut det som hänt, beskriva det obeskrivliga, obegripliga, ge det kontur och form och låta det ta plats i verkligheten.
    Annars tar det sin plats i ditt huvud och ditt hjärta och tränger ut kärleken som ska bo där.
    Skammen och skulden ska ligga där den hör hemma, hos förövaren. Stoltheten hör till den som vågar stå upp för sig själv, även om det av olika orsaker är i efterhand.
    #tystnadenbryts

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Alla hundrasjutton problem med känslor

Lyssnar ni på varandra, eller hör ni det som ni tror att ni hör?